Sikkerhet hos Svev Trampolinepark

 

Svev tar sikkerhet på alvor. Per januar 2020, etter ett års drift, har vi ikke hatt en eneste alvorlig ulykke, kun mindre uhell.

Vi har valgt å investere i utstyr med høyest mulig kvalitet, fra nederlandske Sidijk. Sidijk leverer blant annet beskyttelsesdekker til OL i Bejing i 2022 (polstringsmatter rundt skøytebaner m.m) og er anerkjent som en leverandør med gjennomgående høy kvalitet på alt de leverer (inkl deres underleverandører).

Svev har også investert i en egen uavhengig sikkerhetsvurdering av hele parken i forbindelse med ferdigstillelse av parken våren 2019, hvor alt utstyr ble gjennomgått nøye, eventuelle avvik ble registrert og utbedret.

På denne måten fikk vi en ekstra bekreftelse på at vi har alt på stell.

Vi foretar sjekk av alt utstyr før åpning hver dag, samt ekstra grundige sjekker av foampiten og airbagene hver mnd hvor vi foretar støvsuging, vedlikehold og sjekk av lufttrykk, sømmer m.m. Trampolinenedukene, polstringene rundt og alle fjærer blir kontrollert og byttet ut ved behov.

Hver tredje mnd tømmer vi foampiten helt for skumklosser, vedlikeholder under, «fluffer» alle klosser som har blitt komprimert siden sist og fjerner ødelagte klosser. Vårt skumbasseng er 1,5 m dypt, har en trampolineduk i bunn, i tillegg til en tykk madrass under dette igjen.

Èn gang i året får vi utstyrsleverandørene våre (Sidijk og BigAirbag) på besøk for en årlig kontroll av utstyr av sertifisert personell. Denne type kontroller hadde vi sist i januar 2020 og fikk gode tilbakemeldinger på godt vedlikehold og gode rutiner.

Våre ansatte har alle vært på førstehjelpskurs hos Røde Kors for å kunne håndtere eventuelle små eller store uhell på best mulig måte. Vi har mye sikkerhetsutstyr som båre, bandasjer, teip, isposer, ulikt utstyr for brannsår-håndtering, hjertestarter m.m.

Intercom-system mellom alle ansatte på jobb bidrar til viktig og rask kommunikasjon hvis noe skjer. Svev har et video-overvåkningssystem som gjør at vi kan gå tilbake på film og vurdere uhell/skader, og evt gjøre nødvendige tiltak for å unngå lignende uhell i fremtiden. Alle opptak slettes etter en uke, og blir kun brukt i forbindelse uhell/skader.

Vi har laget gode rutinebeskrivelser i alle avdelinger som gjør at nye ansatte enkelt kan sette seg inn i det som kreves.

Vi foretar også jevnlig test av brannalarmsystem og evakuering. Vi har ved begge besøk oppnådd topp score når Mattilsynet har besøkt vår cafe.

Hos Svev skal alle føle seg trygge på at sikkerheten er så god som overhodet mulig. Sikkerhetsfokus, rutiner, vedlikehold, utstyrskvalitet o.l varierer mye mellom aktørene i vår bransje, og vi ønsker derfor å oppfordre alle våre gjester om å velge tilbud som tar dette på alvor, så man ikke risikerer at noe uheldig skjer med en selv eller noen man er glad i.